Profesyonel yönetmenlik kariyerine 2002 yılında başlayan Aral, uluslararası ve ulusal markalar için Türkiye ve yurt dışında 250’den fazla TV reklam filmi yönetmiştir. Yönettiği reklam filmleri birçok festivalde ödüller kazanmıştır. Ayrıca, Galatasaray SK Müzesi için bir dokü-drama ve BluTV’de yayınlanan antoloji dizisi 7 Yüz’ün ‘Hayatın Müziği’ isimli bölümünün yönetmenliğini de üstlenmiştir. 2020 yılında ise Netflix’in sevilen dizisi Aşk 101’in yönetmenliğini yapmıştır.
2022 yılında ise Netflix Belçika Orijinal Dizisi Into the Night’in spin-off’u olan Yakamoz S-245’in yönetmenliğini üstlenen Aral, bu yerli yapım dizinin Netflix’te en iyi açılışı yapan dizi olmasını sağlamıştır.
Umut Aral Kimdir?
Umut Aral: ‘’Bu meslek çocukluk hayalimdi. Annem bizi devamlı sinemaya götürürdü. Sinemayla tanışmam da bu şekilde oldu.
Hülya Avşar ve İbrahim Tatlıses’in Mavi Mavi Filmi, bizim oturduğumuz sitede çekiliyordu. O dönem, 6 yaşlarındaydım ve vizörden bakabilmek için her şeyi yapıyordum.
Babamın, kardeşimle benim çocukluk anılarımızı çekmek için eve kamerayla gelmesiyle birlikte hayatım değişti. Aksiyon ve dedektiflik senaryoları yazıp arkadaşlarımı toplayarak film çekerdim. Kendi beğendiklerimi imite (taklit) etmeye çalışıyordum.
Galatasaray Lisesi’nde okuyordum ve Tiyatro Kulübü’ne dahil oldum. 10 yıl sahnede oyunculuk yaptım ve sosyal iletişimim ilerledi. Yönetmen olmak istiyorsanız mutlaka oyunculuk yapmanızı tavsiye ederim.
Galatasaray Lisesi Tiyatro Topluluğu’nu çalıştırmaya başladım. Biri müzikal, iki oyun sahneye koyduk. Bu sayede reji konusunda da bilgi sahibi oldum. Üniversitedeyken de bir tane kısa film çektim.
Atlantik Film Yapım Şirketi’nde işe girdim. Reji ve yönetmen asistanı olarak görev yaptım. Ayla ve Müslüm gibi filmlerin Yönetmeni Can Ulkay ve Reha Erdem gibi sektörün önde gelen isimleriyle çalıştım. Ardından Atlantik Film’de yönetmenliğe başladım.
İlk kısa filmim ‘34’ Cine5’te yapılan bir yarışmada birinci oldu. 2006’da Kültür Bakanlığı’nın desteği ile ikinci kısa filmim, Çarpışmayı çektim. Bu kısa film önümü açtı ve dünyayı gezme şansım oldu. Bu sayede network’ümü genişlettim.
Geçtiğimiz sonbaharda uluslararası bir projede yer aldım. İngilizce ve Arapça dilinde bir dizinin 8 bölüm yönetmenliğini yaptım. Çekimler Atina ve Beyrut’ta gerçekleşti.
8 yıldır Mithat Alam Eğitim Vakfı’nın Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı yapıyorum. Vakıf, Sinema alanında eğitim görmek isteyen lisansüstü öğrencilere burs veriyor.’’
Netflix Kapılarını Aralayan Sunum
Umut Aral: ‘’Netflix’in Türkiye’de film çekeceğini öğrendiğimde çok heyecanlandım ve içinde olmam gerektiğini düşündüm. Bir çizgi roman uyarlaması olacak proje için sunum hazırladım.
O3 Medya proje hakkında görüşmek istedi, sunumu gösterdim. Ertesi gün Los Angeles ile görüştüm ve proje yönetmenlerinden biri oldum. Hayatta her zaman hazır olmalı ve istediğiniz şeyi almak için çabalamalısınız. İlk intiba çok önemlidir.
Bir iş için ön hazırlık yapmak fark yaratır. Siz sete ne kadar hazır giderseniz ekip o kadar rahat eder. Doğaçlama ve denemeye fırsat kalır. Bütün projelerimde ön hazırlık kısmı için yoğun çalışmaya özen gösteririm.”
Netflix Projeleri Devam Etti…
Umut Aral: “İşimin en sevdiğim kısmı, öğrenci olmaya devam edebiliyor olmak. Anlattığınız her yeni hikâyede öğrenci kalmaya devam ediyorsunuz. Bizim meslekte ‘Ben oldum’ demek yanlış.
Netflix’in ilk Türk orijinal dizisi, Hakan: Muhafız’ı çektikten sonra Aşk 101, İyi Oyun, Netflix ilk spin-off dizisi Yakamoz ve Biz Kimden Kaçıyoruz Anne?.. gibi yapımların yönetmenliğini yaptım. Her biri farklı konular içerdiğinden hep yeni bir şeyler öğrendim.”
Film Çekmek Ekip İşidir!
Umut Aral: ‘’Sette üç ayrı yönetmen var. Yönetmen, Görüntü Yönetmeni ve Sanat Yönetmeni. Ben yönetmen olarak bir dünya hayal ediyorum. Aynı senaryoyu Görüntü Yönetmeni zihninde görsel olarak tasarlıyor. Sanat yönetmeni ise kameranın önüne gelecek tüm palete, mekâna karar veriyor.
Kostümcü, makyajcı, mekân sorumlusu Sanat Yönetmenine; ışıkçı, kameraman, grip ekibi Görüntü Yönetmenine; reji ise Yönetmene başlıdır. Yönetmenler, kurgu, ses tasarımı, miksaj, müzik besteleme süreci ve işin nihai görsel efektlerinin yapılmasının sonuna kadar bulunur. Bu bir ekip işidir.’’
“Kötüyü Çekmeden İyiye Ulaşamazsın”
Umut Aral: ‘’Yaptığın işin kusursuz olmasına gerek yok. Devamlı yeni şeyler çekmelisiniz. Öğrenmek böyle bir şey. Size tavsiyem devamlı üretken olmak. Kötüyü çekmeden iyiyi bulamazsınız. Üzerine ekleyerek devam etmelisiniz. Başkasına benzemekten çekinmeyin.’’