Doğa Özyürekli Kimdir?
Doğa Özyürekli: ‘’ACUNMEDYA ve TV8’in Teknoloji Direktörüyüm. ODTÜ Elektrik Elektronik Bölümü’nden mezun oldum. ODTÜ radyosunda DJ’lik yaptım. Bu benim için bir kariyerden ziyade hobiydi. Ancak radyoculuk yaparken medyaya karşı bir ilgim oluşmuştu. Radyoculuk yaptığım için Show TV’ye genel bir başvuru yaptım ve sistem mühendisi olarak işe başladım. Kanal D Romanya’da görev yaptım. Türkiye’ye döndükten sonra da ACUNMEDYA’daki görevime başladım.’’
Televizyon ve Dijital Dönüşüm
Doğa Özyürekli: ‘’İnsanlar televizyondan ziyade dijital platformlara yöneldiler. İzleyiciye iyi vakit geçirmesi için insan hikayeleri sunmakla ilgileniyoruz. Teknik departman, hikayeyi izleyiciye en hızlı şekilde iletmekle ilgilenir. İçinde bulunduğumuz zincir içerik çekerek başlıyor: İçeriğin işlenmesi, kurgulanması ve izlenir hale gelmesi şeklinde devam ediyor.
Bu zincir, bir televizyon kanalı için yapılıyorsa başta kanalın kendi sistemlerinden geçiyor. Örneğin; MasterChef yayına girdiğinde hazırlıkları yapıldı ve reklamları belirlendi. Akış ortaya çıktı. Grafikleri, reklamları, logoları hazırlandı ve izleyici nerede izleyecekse o platforma yerleştirildi.
Teknolojinin gelişmesi tüm yayın sürecini etkiliyor. İnternetle birlikte içeriğin yayınlanma şekli çok değişti ve değişmeye devam edecek. Dijital platformlar hızlanacak ve televizyoncunun izleyici için hazırladığı yayın akışı kaybolacak. İnsanlar kendilerine özgü içerikleri izlemek isteyecek. Ancak temelde hikayeleri izleyiciye en iyi şekilde sunmak var.’’
TV8’in İçerik ve Yayın Bileşenleri
Doğa Özyürekli: ‘’Dışarıdan gelen bir yayın materyalini içeriğe alırken kalite kontrollerini yaparız. Eğer teknik ya da teknik olmayan sebeplerle yayınlanamayacak şeyler varsa inceleme sırasında not alınmalı ve montaj sürecinde çıkarılmalı. Bu işlerin hepsi yayın sistemlerinin dışında olur.
Arşiv yapılan işin saklanmasıdır. Özellikle tekrar kullanılması gerekenler varsa arşivleme özenle yapılmalıdır.
Televizyon yayınları uyduya verilerek izlenir. Ancak dijitalde izlenen yayınlar için internet altyapısı gerekir. Bu nedenle uydu yayınlarının maliyeti daha uygundur.’’
Doğa Özyürekli: ‘’Canlı yayın yapıyorsak işin içine reji giriyor. Reji kurguda yaptığımız işlemleri daha hızlı bir şekilde canlı olarak yapar.
Canlı yayınlarda, kameralar yayının gerçekleştiği yerden sinyalleri yayın aracına iletiyor. Yayın aracının içi reji gibi. Aracın arka tarafında video, cihaz, elektrik, referans, network ve ethernet kablolamaları ayrı ayrı bulunuyor. Yayın aracını hap hale getirilmiş bir televizyon merkezi olarak düşünebilirsiniz.’’
Stüdyo, Aktüel ve Sinematik Kameralar
Doğa Özyürekli: ‘’TV8 stüdyolarında ya da maç yayınlarında kullandığımız kameralar stüdyo kameralarıdır. Burada kameralar yüksek çözünürlük kalitesinde olmakla birlikte canlı sinyal üretebilmeli ve hızlı tepki verebilen lenslerle kullanılmalıdır. Diyaframın kontrolü yayın odasındaki kamera kontrolcü tarafından yapılır. Kameraman ise kadraja ve netliğe odaklıdır.
Aktüel kameralar stüdyo kameralarına çok benzer. Dominik’te oyunları bu kameralar ile çekiyoruz. Aktüel kameranın farklılığı kendi üstüne kaydediyor olması. Aynı zamanda diyaframı kameraman kontrol eder. Bu kamera ile röportaja gittiğinizde kameraman ses özelliklerini de düzenleyebilir.
Sinematik kameralar ise dijitalleşmeyle birlikte çıktı. Çekilen objelerin kontrollü olduğu ortamlarda kullanılıyor. Lenslerin refleksleri yavaş ve netlik derinliği çok dardır. Dolayısıyla spor aktivitesi çekimlerinde bu kameralar kullanılmaz.’’
Teatral İşlerden MasterChef Finaline Farklı Işık Kullanımları
Doğa Özyürekli: ‘’Işık çeşitleri de kullanım alanına göre değişkenlik gösteriyor. Teatral bir iş yapıyorsanız sadece beyaz ışık gereklidir. MasterChef’te %80-90 beyaz ışık, etrafı süslemek ve renk katmak için robot tarzı boyama ledleri kullandık. Final canlı yayınlarında led duvar kuruyoruz.’’