Etkinlik, Televizyon

Yapımcı Emre Oskay MasterClass’ta!

Tamirhane, Sen Yaşamaya Bak, Saygı, Aslı Gibidir, Hababam Sınıfı Yeniden, Nuh Tepesi… gibi ses getiren projelerin Yapımcı – Uygulayıcı Yapımcısı ve Sky Films Kurucusu Emre Oskay ile buluştuk.

“Uzun Metraj Film Yapım Süreçleri” konulu MasterClass’ta senaryo, senaryoyu oluşturduktan sonraki bileşenleri dahil etmek, işin finansmanı, hazırlıkların sıralaması, kostüm – sanat – mekan araştırması, provalar, teknik testler gibi sürece dair aşamaları konuştuk.

Emre Oskay Kimdir?

Doğu Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Sinema ve Televizyon Bölümü mezunu Emre Oskay, Yönetmen Derviş Zaim`in KKTC`de çektiği ve Antalya Film Festivali En iyi Yönetmen ve En İyi Kurgu Ödülü alan “Gölgeler ve Suretler” filmi ile uygulayıcı yapımcılığa başladı.

2013 yılında ortaklarıyla kurduğu İFP İstanbul Film Prodüksiyon şirketi ile kısa sürede
uluslararası ve ulusal bir çok festivalde yer alan filmlere yapımcı, ortak yapımcı ve
uygulayıcı yapımcı olarak imza atan Oskay, Amerika, İngiltere, Yunanistan, Fransa,
Almanya, Azerbaycan, İran, Ürdün, Dubai, Finlandiya, Belçika, İsviçre, KKTC , İtalya,
Japonya’nın ülkemizde çektikleri uluslararası yapımlara hizmet verdi.

2020 yılında uzun metrajlı film, dizi, belgesel, tv reklamı, kısa film, müzik videosu ve TV filmi üreten yapım şirketi “Sky Films”i kurdu.

Bir Filmin İlk Aşaması Nedir?

Emre Oskay: “Bir film yapımını 3 aşama olarak anlatabiliriz: hazırlık aşaması, post prodüksiyon aşaması ve pazarlama aşaması.

İlk aşama, hazırlık süreci. İşin planlı bir şekilde yapılması hem maliyeti korumak hem de zamanı değerlendirmek açısından çok önemli.

Senaryo yol haritamız olduğu için departmanları ilgilendiren bir döküm yapılır. Yani senaryo döküm için parçalara ayrılır, tamamlandıktan sonra parçalar tekrar birleştirilir. Örneğin; kostüm ekibi senaryoyu okur, dökümü yapar. Senaryoda kaç gün geçiyor, kaç kez kostüm değiştirilmeli, hikayenin geçtiği mekana uygun kostümlerin bulunması, kostüm devamlılığı, kaç kez kullanılacağı… gibi o departmanı ilgilendiren her şeyin dökümü çıkarılır.

Aynı şekilde sanat ekibi de tüm mekanların mobilya, aksesuar gereksinimlerinin dökümünü yapar ki işin maliyeti hesaplansın ve ona göre planlansın.

Bu planlamalar doğrultusunda yardımcı yönetmen mekan kullanımını tekrarlamamak adına çekim programını mekansal döküme göre oluşturur.

Departman dökümleri oldukça önemli. O dökümlere göre projenin en kısa sürede nasıl çekileceği planlanıyor. Çünkü başta bütçe olmak üzere; planlama, oyuncuların setteki süresini ve pek çok şeyi etkiliyor.

Tüm sürecin senaryo dökümanı çıkarılıp kağıt üzerinde maliyet hesabı yapılmalı ve her şey planlanmalı. Benim bu kadar fazla film yapıyor ve aktif çalışıyor olmam da bu planlamayı doğru şekilde yapabiliyor olmamdan kaynaklanıyor.

Her departmanın uzmanı var ve işi onlara bırakmak lazım. Bir sesçi renk yapamaz, bir renkçi ses alamaz. Bu nedenle işinde uzman kişilerle çalışılmalı.”

Post Prodüksiyon Süreci Nasıl İşliyor?

Emre Oskay: “Film çekildikten sonra post prodüksiyon süreci başlıyor. İşin montajı tamamlanıyor. Renk yapılıyor, ses tasarımı düzenleniyor, müzikler ekleniyor.

Çekimin senaryoya uygun montajlanması gerekiyor. Montaj bitmeden diğer aşamalara geçilmediğinden o süre iyi kullanılmalı. Örneğin; filmi montajlayıp 4 hafta sonra renk, ses düzenlemelerine başladınız, olasılı değişiklikte tekrar kurguya dönmeniz ciddi bir zaman kaybı ve teknik hata olur. Bu hataları engellemek için post prodüksiyon sorumlusu tüm takvimi yapar ve işleyişi kontrol eder.”

Pazarlama Sürecindeki Önemli Unsurlar Nelerdir?

Emre Oskay: “Tüm aşamaların sonunda ortaya çıkan projenin doğru mecrada, platformda yayınlanmasını sağlıyoruz. Bu da pazarlama alanına giriyor.

Bir filmin hangi platformda yer alacağını bilip ona göre yapmak önemli. Yapıp satmak daha maliyetli olabiliyor. Önceden amaç belirleyip yapımcıya projeyi sunmak, bitmiş işi sunmaktan daha çok fark yaratıyor.

Hangi mecra hangi projeyi daha çok talep ediyorsa ona göre pazarlaması yapılmalı. Örneğin, bir korku filmini TV kanalına değil sinemaya yaparsınız. Ya da büyük tarihi olayları yine sinemaya yapmak istersiniz.

Pazarlama sürecinin sonuçları son aşamada görülse de hazırlıkları ilk aşamada yapılıyor.”

Acunmedya Akademi Öğrencilerine Tavsiyeleriniz Nelerdir?

Emre Oskay: “Çalışmak istedikleri departmanlarda işi öğrenmeli ve deneyimlemeliler. Staj çok önemli. Sağlam bir network yaratmalılar. Girişken ve çalışkan olmalı ve işi yapmak için her yolu denemeli, pes etmemeliler. Ben de bu şekilde başarılı oldum.”